Konsulting - zawód marzeń czy praca dla każdego?
Zawód konsultanta często kusi wysokimi zarobkami i sporymi perspektywami. Trzeba natomiast jasno przyznać, że branża ta wymaga wielu wyrzeczeń i sporego oddania ze strony specjalistów. Przyjrzyjmy się tej pracy z bliska i określmy, jakie czynności wykonują konsultanci, kto może zostać taką osobą i jakie cechy trzeba posiadać, aby dobrze poradzić sobie w pracy doradcy.
Czym jest właściwie konsulting?
Wyraz, wokół którego obracamy się od początku jest zapożyczonym z języka angielskiego, a w języku polskim oznacza on nic innego, jak doradztwo. Nieraz pewnie zdarzyło nam się prosić kogoś o radę. Czasami sytuacja jest na tyle trudna, że sami nie jesteśmy w stanie poradzić sobie z ciężką do podjęcia decyzją i prosimy zaufaną osobę o pomoc.
Sam konsulting również jest swego rodzaju formą doradztwa, jednak w tym wypadku chodzi bardziej o pomoc w interesach. Osoby mające problem ze swoją działalnością gospodarczą nie pójdą po pomoc do kolegi, który niekoniecznie jest obeznany w temacie. Zamiast tego przedsiębiorcy wybierają się do konsultantów, czyli osób mających duże pojęcie i zaawansowaną wiedzę na temat prowadzenia firmy. Wyspecjalizowani konsultanci szukają najlepszych rozwiązań na polepszenie sytuacji działalności i tworzą audyty sugerujące właścicielom, co ci mogą zrobić. Często doradcy zajmują się również konsultingiem międzynarodowym, czyli osiąganiem porozumień między firmą produkującą, a importerami zza granicy.
Jakie cechy powinien mieć konsultant?
Zacznijmy może od wykształcenia. Oczywiste jest, że mile widziane są osoby z wykształceniem wyższym. W celu zdobycia wiedzy w tym temacie młodzież wybiera się głównie na kierunki ekonomiczne i stamtąd już prosta droga do bycia doradcą.
Nie jest jednak powiedziane, że wszyscy konsultanci to osoby po studiach. Niektórzy po szkole średniej wolą zdobywać doświadczenie i idą do pracy, a wiedzę uzupełniają we własnym zakresie. Takie osoby również mają sporą szansę w konsultingu. Często firmy konsultanckie zatrudniają niedoświadczone osoby po to, aby narzucić im swój styl pracy i wyrobić w nich tamtejsze nawyki.
Aby zostać dobrym doradcą, osoba powinna cechować się myśleniem analitycznym. Szukanie informacji i danych, ich analiza, a także wyciąganie wniosków to kluczowe elementy w tej pracy. Dobrze również znać języki obce, gdyż w ten sposób można działać na arenie międzynarodowej i znać tamtejsze prawo. Dobry konsultant powinien być również odporny na stres i mieć nerwy ze stali.
Konsulting zagraniczny
Co ciekawe, firmy zajmujące się konsultingiem międzynarodowym specjalizują się jedynie w określonych regionach. Ich ilość jest zależna od liczby pracowników, a także ich doświadczenia w kwestii praw obowiązujących w danym kraju. Przykładowo, działalności oferujące konsulting kazachstan doskonale pojmują tamtejsze prawo gospodarcze oraz potrafią nawiązać korzystną współpracę dotyczącą importu nafty i gazu, czy ogólnego handlu z tym państwem.
Za granice naszego kraju eksportowane są ogromne ilości towaru, więc skorzystanie z doradztwa biznesowego w celu uzyskania informacji o opłacalności takich zabiegów jest wskazane i niemalże konieczne.