Jakich śrub użyć do montażu dwumasowych kół zamachowych?

Śruby to podstawowe akcesoria, które stosuje się do łączenia ze sobą różnych elementów. Występują również w podzespołach montowanych w pojazdach. W sytuacji, kiedy musimy połączyć ze sobą takie wymagające elementy, jak dwumasowe koła zamachowe, nie jest jednak możliwe użycie zwykłych śrub. Akcesoria muszą się bowiem charakteryzować specjalnymi właściwościami oraz podwyższonym stopniem elastyczności.

Dwumasowe koła zamachowe w nowoczesnych pojazdach

Dwumasowe koła zamachowe coraz częściej występują we współczesnych pojazdach. Ich zadaniem jest tłumienie drgań skrętnych wywoływanych przez silnik, których występowanie może wiązać się z dużym ryzykiem. Dwumasowe koła zamachowe sprawiają, że drgania nie są przenoszone do skrzyni biegów, przekładni, mechanizmów różnicowych, przegubów napędowych oraz kardana na wałach napędowych pojazdu. Nie bez znaczenia jest także wpływ dwumasowych kół zamachowych na redukcję drgań, które przenoszą się na karoserię samochodu. Dzięki ich zastosowaniu minimalizowane jest bowiem ryzyko uszkodzenia elementów wyposażenia wnętrza auta. Dwumasowe koła zamachowe ulegają jednak naturalnemu zużyciu, przez co powinny być wymieniane za każdym razem, kiedy montujemy nową tarczę sprzęgłową.

Jakich śrub użyć do montażu dwumasowych kół zamachowych?

Specjalne śruby rozciągliwe do dwumasowych kół zamachowych Do mocowania dwumasowych kół zamachowych przeznaczone są specjalne rodzaje śrub i podkładki nierdzewne. Ma to ogromne znaczenie, gdyż na połączenia oddziałują bardzo duże obciążenia, które charakteryzują się zmiennymi wartościami. Nie jest więc możliwe zastosowanie tradycyjnych śrub, gdyż ulegałyby one samoczynnemu poluzowaniu. Zwykłe śruby nawet o dużej odporności na zerwanie również nie mogą zostać użyte w takiej sytuacji, gdyż w krótkim czasie uległyby uszkodzeniu w skutek zmęczenia materiału.

W przypadku mocowania dwumasowych kół zamachowych stosowane są śruby i podkładki nierdzewne o większej elastyczności, czyli tzw. śruby rozciągliwe. Posiadają one elastyczny rdzeń o podobnej średnicy do średnicy gwintu. Śruby mają także odpowiedni moment dokręcania, po którym następuje ich delikatne rozciągnięcie. Powstała w ten sposób siła dociągająca jest większa od obciążeń zewnętrznych, które oddziałują na koło zamachowe. Dzięki temu cały układ zachowuje stabilność.

Śruby z mikrouszczelnieniem do dwumasowych kół zamachowych

Kolejnym rodzajem śrub specjalnych, które nadają się do montażu dwumasowych kół zamachowych, są śruby z mikrouszczelnieniem. Posiadają one specjalną warstwę dodatkowego uszczelnienia, która wykazuje właściwości klinujące oraz klejące. Śruby z mikrouszczelnieniem mają bowiem za zadanie odizolowanie układu sprzęgła od skrzyni karbowej silnika wypełnionej olejem. Użycie śrub z mikrouszczelnieniem zwalnia nas z konieczności stosowania dodatkowych środków o zbliżonych właściwościach, których należałoby użyć w przypadku korzystania z innych rozwiązań. Do śrub z mikrouszczelnieniem należą także niektóre rodzaje śrub rozciągliwych, w tym śruby z przelotowymi otworami.

Jakich śrub użyć do montażu dwumasowych kół zamachowych?

Dlaczego śruby muszą być zawsze wymieniane na nowe?

Istotną zasadą, do której stosują się wszyscy profesjonaliści, jest wykorzystywanie wyłącznie nowych śrub rozciągliwych i z mikrouszczelniem. Jest to ważne, gdyż śruby często ulegają pęknięciu podczas dokręcania lub zwyczajnie tracą swoje unikalne właściwości. Ma to szczególne znaczenie w przypadku śrub rozciągliwych, które podczas montażu ulegają rozciągnięciu. W przypadku śrub z mikrouszczelnieniem podczas użytkowania maleją z kolei właściwości ich warstwy klejącej i klinującej, co sprawia, że akcesoria te nie nadają się do wielokrotnego użytku.

Aby śruby właściwie spełniły swoje zadanie musza być starannie wybrane. Śruby i podkładki nierdzewne kupimy w kompletnych zestawach aftermarketowych, które często sprzedawane są razem z dwumasowymi kołami zamachowymi. Warto jednak wiedzieć, że takie same koła mogą być montowane w różnych modelach samochodów, przez co wymagane mogą być różne śruby. Przed zakupem śrub warto więc zapoznać się z instrukcją konkretnego modelu pojazdu i dopasować według niej odpowiednie śruby. W instrukcji znajdziemy także wartość momentu, z którym śruby powinny być dokręcone.