Sprzedaż internetowa a wymogi formalne
Dzisiaj w zasadzie każdy może rozpocząć handel. Umożliwia to internet, dzięki któremu sprzedaż stała się prosta. Niemniej jednak trzeba pamiętać o pewnych formalnościach, których dopełnienie jest konieczne, aby handel odbywał się zgodnie z prawem.
Działalność gospodarcza a sprzedaż internetowa
Przede wszystkim pod względem prawnym sprzedaż internetowa to taki sam handel, jak ten który odbywa się stacjonarnie. Oznacza to, że jeśli sprzedawca czerpie stały dochód ze sprzedaży określonego typu produktów, powinien założyć działalność gospodarczą. Oczywiście nie dotyczy to osób, które sporadycznie sprzedają pewne produkty. Stare ubrania, meble czy książki można sprzedawać bez konieczności zakładania działalności. To samo dotyczy sytuacji, w której sprzedaż odbywa się nieregularnie. Ponadto istnieje również opcja działania w ramach Nierejestrowanej Działalności Gospodarczej. Tak zwane NDG to opcja dla osób, których przychody miesięczne z działalności nie przekraczają połowy średniego wynagrodzenia w Polsce.
Skoro sprzedaż internetowa wymaga założenia działalności, oznacza to konieczność wypełnienia odpowiednich formularzy i spełnienia innych formalności, które są z tym związane. Przede wszystkim należy wypełnić formularz w CEIDG. Jeśli mowa o zakładaniu spółki, trzeba również dokonać wpisu do KRS. Zawsze niezbędne jest zawnioskowanie o wydanie numeru NIP i REGON. Ponadto przedsiębiorca powinien również określić numer PKD swojej działalności.
Czym jest PKD?
PKD to inaczej Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to dokument określający różne rodzaje działalności, a każda z nich ma przypisane odpowiednie oznaczenie. Polska Klasyfikacja Działalności to zbiór kodów, które składają się z aż 5 poziomów. Innymi słowy działalność oznacza się aż na 5 poziomach szczegółowości:
- Poziom 1 - jedna litera, odnosząca się do 1 z 21 kategorii,
- Poziom 2 - dwie cyfry, odnoszące się do 1 z 88 kategorii,
- Poziom 3 - trzy cyfry, odnoszące się do 1 z 272 kategorii,
- Poziom 4 - cztery cyfry, odnoszące się do 1 z 615 kategorii,
- Poziom 5 - kod alfanumeryczny złożony z 5 znaków, odnoszący się do 1 z 654 kategorii.
Podstawowy kod dla sprzedaży internetowej to 47.72.Z. Niemniej jednak w zależności od konkretnej specyfiki działalności, zwłaszcza kategorii oferowanych produktów, kod może się prezentować nieco inaczej. Możliwe jest samodzielne określenie kodu PKD. Jednak jeśli przedsiębiorca ma z tym problem, może wnioskować o przypisanie kodu. Wniosek składa się w Ośrodku Klasyfikacji I Nomenklatur Urzędu Statystycznego.
Czy warto sprzedawać online?
Na początku wspomnieliśmy, że sprzedaż internetowa jest łatwa i dostępna dla każdego. Jak się to ma do wszystkich formalności, które omówiliśmy powyżej? Otóż tak naprawdę tylko wydają się one skomplikowane. W rzeczywistości są to proste, intuicyjne czynności, które można wykonać w krótkim czasie. Jednocześnie sprzedaż internetowa jest prosta, ponieważ nie wymaga posiadania lokalu stacjonarnego, obsługi magazynu i dostaw, a nawet zatrudniania pracowników. Internetowe platformy handlowe umożliwiają proste przygotowanie oferty i wystawienie produktów na sprzedaż.